PIANOFEST3
Πού: ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΡΟΒΟΛΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑ
Πότε: 07/11/2024 - 28/11/2024
Εισιτήρια: €15 | €10 (Μέλη LMS, συνταξιούχοι, μαθητές και φοιτητές με ταυτότητα, στρατιώτες) | €45 (PASS - για όλες τις ημέρες)
Διάρκεια: tba
Πληροφορίες:
Το LMS παρουσιάζει το PIANOFEST3, το οποίο φιλοξενεί τέσσερις δεξιοτέχνες Κύπριους πιανίστες: τον Ορέστη Μάγου, τον Νικόλα Κωσταντίνου, τον Ράμι Σαριεντίν και την Ελένη Μαυρομουστάκη.
Οι μουσικοί ερμηνευτές, υπό την ιδιότητά τους ως οικουμενικοί παραστατικοί καλλιτέχνες, ανέκαθεν λειτουργούσαν ως πρεσβευτές της διεθνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Με τις ερμηνείες τους μεταδίδουν στο κοινό ένα ατέρμονο και πολύπλευρο διεθνικό φάσμα νοημάτων και μηνυμάτων, το οποίο στο σύνολό του αποτελεί την πύλη για την κατανόηση της ανθρώπινης ύπαρξης. Η μουσική, ως πράξη αλτρουισμού, θέτει τις προϋποθέσεις για την αμοιβαία κατανόηση, την αλληλεγγύη, την ενσυναίσθηση και την αγάπη. Έργα, τα οποία κάποτε προέκυψαν από την εσωτερική ανάγκη για προσωπική έκφραση και που λειτούργησαν ως καταλύτες πνευματικής ανάτασης, προσφέρουν σήμερα μια αχτίδα ελπίδας ως προς την πανανθρώπινη συνύπαρξη. Από την άλλη, έργα, τα οποία αρχικά αποσκοπούσαν στην αφύπνιση του εθνικού συναισθήματος, λειτουργούν πλέον ως γέφυρες γνωριμίας και επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών και λαών. Κατά τη διάρκεια της ζωής τους, πολλοί συνθέτες δέχθηκαν σκληρή κριτική, αν όχι διώξεις, για τα μηνύματα που επιχείρησαν να στείλουν, ακριβώς επειδή η δύναμη της μουσικής τους θεωρήθηκε απειλή για το καθεστώς.
Περισσότερες Πληροφορίες:
Το LMS και οι τέσσερις διακεκριμένοι πιανίστες του PIANOFEST3 αντιστέκονται σθεναρά σε κάθε μορφή διαχωρισμού και αποξένωσης και επιμένουν στην προώθηση των διαχρονικών αυτών αξιών, αποβλέποντας σε μια καλύτερη, πιο ειρηνική πραγματικότητα, όπου οι άνθρωποι δύνανται να ευημερούν αρμονικά.
Σας προσκαλούμε να μας τιμήσετε με την παρουσία σας και να στηρίξετε την προσπάθειά μας να σταθούμε ενάντια σε κάθε είδους διχασμό και μίσος και υπέρ της διαφύλαξης της ειρήνης και της αγάπης. Η τέχνη ενώνει.
Ορέστης Μάγου
Πέμπτη, 7 Νοεμβρίου
Πρόγραμμα
Haydn: Σονάτα σε Μι ύφεση μείζονα, Hob. XVI:49
Beethoven: Σονάτα αρ. 30 σε Μι μείζονα, έργο 109
Liszt: Σονάτα σε Σι ελάσσονα, S. 178
Το PIANOFEST3 εγκαινιάζει ο πιανίστας Ορέστης Μάγου, του οποίου η εμφάνιση αυτή σηματοδοτεί συνάμα και το επαγγελματικό του ντεμπούτο σε σόλο ρεσιτάλ στην Κύπρο. Ο Ορέστης είναι απόφοιτος του Βασιλικού Κονσερβατόριου του Μπέρμιγχαμ και της Μουσικής Ακαδημίας Φραντς Λιστ στη Βουδαπέστη, έχοντας κερδίσει υποτροφίες και για τα δύο αυτά ιδρύματα. Παράλληλα με τις σπουδές του, ο Ορέστης έχει τύχει διαφόρων διακρίσεων, όπως το Α΄ βραβείο στον διαγωνισμό κονσέρτου της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Μπέρμιγχαμ, το Α΄ βραβείο στον διαγωνισμό εις μνήμη του Dennis Matthew, ενώ υπήρξε αποδέκτης του Miss Bowen Challenge Cup και του Sheila and Colina Hodge Memorial Prize για το καλύτερο ντουέτο βιολιού-πιάνου. Έχει εμφανιστεί με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Μπέρμιγχαμ και την ορχήστρα Birmingham Conservatoire Projects, και έχει δώσει ήδη συναυλίες στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ιταλία, στην Κύπρο, στην Ουγγαρία και στη Ρουμανία.
Ο Ορέστης αρχίζει το πρόγραμμα του με την κομψή και γεμάτη χιούμορ Σονάτα σε Μι ύφεση μείζονα του Χάυτν (Haydn), της οποίας το ζωηρό πρώτο μέρος έρχεται σε αντίθεση με ένα λυρικό Αντάτζιο και ένα τελικό και παιχνιδιάρικο Φινάλε στο ύφος ενός μινουέτου.
Στη συνέχεια, ο πιανίστας μυεί τον ακροατή στον κόσμο του Μπετόβεν και μας προσκαλεί να εμβαθύνουμε στην όψιμη Σονάτα αρ. 30, ένα έργο πλούσιο σε συνδυασμούς λυρικών και δυναμικών αντιθέσεων.
Το ρεσιτάλ ολοκληρώνεται με τη μνημειώδη, και μοναδική, Σονάτα σε Σι ελάσσονα του Λιστ, S. 178, ένα μονομερές αριστούργημα γνωστό για τις δραματικές εναλλαγές του, τα δεξιοτεχνικά περάσματα και τη λεπτομερή θεματική του μεταμόρφωση, το οποίο αναδεικνύει την καινοτόμο προσέγγιση του συνθέτη στη φόρμα και την πιανιστική του δεξιοτεχνία.
-----------------------------------------------------
Νικόλας Κωσταντίνου
Τρίτη, 12 Νοεμβρίου
Πρόγραμμα
Beethoven: Σονάτα αρ. 2 σε Λα μείζονα, έργο 2/2
Σονάτα αρ. 28 σε Λα μείζονα, έργο 101
Schubert: Σονάτα αρ. 20 σε Λα μείζονα, D959
Ο Νικόλας Κωσταντίνου, τιμημένος με τον τίτλο Steinway-Artist, εντυπωσιάζει με τις τολμηρές επιλογές του ρεπερτορίου του και τις εμφανίσεις του με ασυνήθιστα μουσικά σχήματα. Έχει επαινεθεί ως «καλλιτέχνης με βαθύτατα συναισθήματα» (Kaleva) και οι ερμηνείες του χαρακτηρίστηκαν «κολοσσιαίες» και «δραματικές» (D. Nicolau). Έχει δώσει συναυλίες σε Ευρώπη και ΗΠΑ, σε χώρους όπως το Wigmore Hall, το Musikverein και το Beethoven-Haus. Έχει εμφανιστεί σε διεθνή φεστιβάλ όπως το Kuhmo και το Oulunsalo Soi. Το 2023 κυκλοφόρησε τρία άλμπουμ με την Odradek: metavasis, Past Forward και Hedra. Το 2018 συμμετείχε στη συναυλία ‘Μουσική με τους κορυφαίους’ και παρουσίασε το ρεσιτάλ ‘Μια βραδιά με τον Σοπέν’. Ερμήνευσε επίσης όλη τη σειρά έργων του Beethoven για βιολί και πιάνο (2013-14) και για βιολοντσέλο και πιάνο (2015-16) με τον Νίκο Πίττα και τον Péter Somodari.
Ο καλλιτέχνης μάς προσκαλεί σε μια μοναδική μουσική εμπειρία στη Λα μείζονα, εξερευνώντας την ανθρώπινη ύπαρξη. Αυτή η διαδρομή αρχίζει με τη πρώιμη Σονάτα αρ. 2 σε Λα, έργο 2/2 του Μπετόβεν, η οποία διαπνέεται από χαρακτηριστική νεανική ζωντάνια και ενέργεια, με διάθεση όχι μόνο ευχάριστη και ανέμελη αλλά και χιουμοριστική, καθώς εκφάνσεις τρυφερότητας και έρωτα διαπνέουν το έργο.
Αντίθετα, η Σονάτα αρ. 28 σε Λα, έργο 101, είναι ένα από τα πρώτα έργα της ύστερης περιόδου του συνθέτη, το οποίο γράφτηκε μετά από μια παρατεταμένη παύση από τη σύνθεση σοβαρών έργων λόγω διαφόρων προσωπικών περιστάσεων. Σε αυτό το έργο, ο συνθέτης επανέρχεται δριμύτερος με νέα ενέργεια και αισιοδοξία, φιλτραρισμένες μέσα από το πρίσμα ενός ώριμου πια ανθρώπου και καλλιτέχνη. Η ευχάριστη διάθεση, το χιούμορ, η τρυφερότητα και η αγάπη επικρατούν και πάλι, αλλά σε μια πρωτοπόρα διάσταση καλλιτεχνικής έκφρασης.
Τέλος, το ρεσιτάλ ολοκληρώνεται με τη Σονάτα αρ. 20 σε Λα, D959 του Σούμπερτ, τη δεύτερη από τις τρεις σονάτες που συνέθεσε ο τριανταενός ετών συνθέτης τον Σεπτέμβριο του 1828, ακριβώς δύο μήνες πριν από τον θάνατό του. Εδώ βλέπουμε έναν συνθέτη να αψηφά τον θάνατο (έπασχε από σύφιλη από το 1823) και να αφοσιώνεται στη σύνθεση έργων με αδυσώπητο ρυθμό. Η Σονάτα σε Λα αγκαλιάζει όλο το φάσμα των ανθρώπινων συναισθημάτων, εκπέμποντας μια εκπληκτική αίσθηση αγάπης και ευγνωμοσύνης, όλα αυτά μέσα από τη χαρακτηριστική μελωδική του ευαισθησία.
-----------------------------------------------------
Ράμι Σαριεντίν
Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου
Πρόγραμμα
Haydn: Παραλλαγές σε Φα ελάσσονα, Hob. XVII:6
Ravel: Μινουέτο στο όνομα του Χάυτν
Dukas: Ελεγειακό πρελούδιο στο όνομα του Χάιντν
Debussy: Αφιέρωμα στον Χάυτν
Kirchner: Πέντε κομμάτια για πιάνο
Παπαγεωργίου, Γ.: Rain of Tears
Schubert/Liszt: Ständchen, Frühlingslaube, Auf dem Wasser zu singen, Gretchen am Spinnrade, Du bist die Ruh
Ο Ράμι Σαριεντίν είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος πιανίστας με διδακτορικό τίτλο από τη Μουσική Σχολή Thornton του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας. Έχει επίσης αποφοιτήσει από το Κονσερβατόριο Νέας Αγγλίας και τη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου. Έχει διατελέσει Επικεφαλής συνεργάτης πιάνου στο Κονσερβατόριο Μουσικής του Κολεγίου Bard στη Νέα Υόρκη και έχει διδάξει σε πολλές πόλεις παγκοσμίως. Είναι μέλος του διδακτικού προσωπικού της Μουσικής Ακαδημίας ARTE και της Ακαδημίας Όπερας Βερολίνου. Το 2019 ίδρυσε το duo+ Chimera και παρουσιάζει ρεσιτάλ σε πολλές πόλεις παγκοσμίως. Είναι γνωστός για την ερμηνεία έργων σύγχρονων συνθετών και έχει συνεργαστεί με κορυφαίους καλλιτέχνες όπως ο Steve Reich και ο Frederic Rzewski.
Ο κ. Σαριεντίν μάς προτείνει ένα ποικιλόμορφο πρόγραμμα που καλύπτει έργα από την κλασική περίοδο μέχρι τις μέρες μας. Το ρεσιτάλ αρχίζει με τις περίφημες παραλλαγές σε Φα ελάσσονα του Χάυτν, οι οποίες αναφέρονται από τον συνθέτη ως σονάτα ‘Un piccolo divertimento’. Ίσως αυτό να οφείλεται στο γεγονός ότι τις είχε προορίσει ως μια κίνηση σε ένα μεγαλύτερο έργο ή επειδή θεωρούσε ότι είναι αρκετά ουσιώδεις από μόνες τους. Στη συνέχεια, ο καλλιτέχνης μάς μεταφέρει στο 1909, προσκαλώντας μας να ζήσουμε τα μουσικά δρώμενα του Παρισιού. Το 1909 ήταν η εκατονταετηρίδα του θανάτου του Αυστριακού συνθέτη που αναφέρθηκε προηγουμένως. Για τον σκοπό αυτό, ο εκδότης του περιοδικού Société Internationale de Musique, Ζυλ Εκορσεβίλ (Jules Écorcheville), είχε καλέσει τους Γάλλους συνθέτες να συνθέσουν ένα κομμάτι χρησιμοποιώντας το όνομα του συνθέτη ως κεντρικό μοτίβο του έργου τους, το οποίο μεταφράστηκε στις νότες Σι, Λα, Ρε, Ρε, Σολ. Από τους έξι συνθέτες που ανταποκρίθηκαν στο αίτημα του εκδότη, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τα έργα τριών απ’ αυτούς.
Ακολουθεί το έργο του Αμερικανού συνθέτη Λέον Κίρσνερ, Πέντε κομμάτια για πιάνο (1987), τα οποία αποτελούν μία αδιάκοπη ενότητα. Ο Κίρσνερ χαρακτηρίζεται ως ένθερμος μοντερνιστής και ασταθής ρομαντικός, ένας συνθέτης, του οποίου η εκλεπτυσμένη επίγνωση του παρελθόντος διαμορφώνει μια ανήσυχη αναζήτηση για αυθεντικότητα. Στη συνέχεια, ο Ράμι θα μας παρουσιάσει το έργο του Κύπριου συνθέτη Γιώργου Παπαγεωργίου με τίτλο 'Rain of Tears' (Βροχή από δάκρυα), από τη συλλογή Melancholy Fields. Το έργο διαπνέεται από μια ρομαντική αλλά μελαγχολική διάθεση, με την οποία ο συνθέτης αφουγκράζεται τον κόσμο και ψηλαφεί το αβέβαιο μέλλον της ανθρωπότητας. Τέλος, ο πιανίστας της βραδιάς θα κλείσει το ρεσιτάλ του με πέντε δεξιοτεχνικές μεταγραφές για πιάνο του Ούγγρου συνθέτη Φραντς Λιστ μερικών από τα δημοφιλέστερα τραγούδια του Σούμπερτ.
-----------------------------------------------------
Ελένη Μαυρομουστάκη
Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου
Πρόγραμμα
Rameau: Σουίτα σε Σολ ελάσσονα, RCT 6
Schubert: 4 Impromptus, D899, αρ. 2 & 4
Στρατιωτικό εμβατήριο σε Ρε μείζονα, D733/1
Janáček: Σονάτα για πιάνο '1. X. 1905, από τον δρόμο'
Schumann: Kreisleriana, έργο 16
Ειδική εμφάνιση: Ορφέας Τρίσταν Κερ
Το PIANOFEST3 ολοκληρώνεται με το ρεσιτάλ της Ελένης Μαυρομουστάκη, η οποία χαρακτηρίζεται ως μια εξαιρετικά ολοκληρωμένη πιανίστρια με αποφασιστικότητα και κορυφαία έκφραση. Η Ελένη έχει εμφανιστεί σε σημαντικούς χώρους παγκοσμίως, όπως το Μέγαρο Μουσικής, το Ριάλτο Κύπρου και το The Seoul Concert Hall. Έχει συνεργαστεί με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Scottish Ensemble. Οι σπουδές της στο Βασιλικό Κολλέγιο Μουσικής και στο Βασιλικό Κονσερβατόριο Σκωτίας συνοδεύτηκαν από βραβεύσεις σε διαγωνισμούς όπως το Maria Callas Grand Prix και ο Διεθνής Διαγωνισμός Mozart. Διαμένει στο Λονδίνο, όπου απολαμβάνει μια ποικίλη καριέρα ως σολίστ, μουσικός δωματίου, καθηγήτρια και εκπαιδεύτρια παιδικής γιόγκα. Είναι καλλιτεχνική σύμβουλος των Cyprus Music Makers, και συχνά συνεργάζεται με την αδελφή της, τη βιολονίστρια Βικτώρια, και το Isolde Piano Trio.
Το ρεσιτάλ αρχίζει με τη Σουίτα σε Σολ του κλαβεσενίστα Ζαν-Φιλίπ Ραμώ, ενός εκ των σημαντικότερων Γάλλων συνθετών και θεωρητικών της μουσικής του 18ου αιώνα. Μετά τον Ζαν-Μπατίστ Λυλί, θεωρείται ο κυρίαρχος συνθέτης της γαλλικής όπερας, ενώ η μουσική του για αψίχορδο θεωρείται ισάξια του συγχρόνου του, Φρανσουά Κουπερέν. Η Σουίτα σε Σολ αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από κομμάτια χαρακτήρα, αντί για κανονικές χορευτικές κινήσεις διαφόρων εθνικοτήτων, όπως συνηθιζόταν. Οι ακροατές καλούνται να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους και να ανακαλύψουν πώς ο μουσικός ήχος μπορεί να αποδώσει την γρήγορη και ευκίνητη κίνηση των χεριών που ασχολούνται με το πλέξιμο, να αποδώσει ένα μουσικό πορτρέτο μιας κότας, δύο Ινδιάνους Χιούρον ή ακόμη το μυστήριο μιας Αιγυπτίας τσιγγάνας.
Ακολουθούν δύο έργα του Φραντς Σούμπερτ, τα οποία χρονολογούνται από το 1827: η αριστουργηματική Impromptu σε Μι ύφεση μείζονα με το δραματικό της μεσαίο τμήμα και η μελαγχολική Impromptu σε Λα ύφεση με ένα λυρικό μεσαίο τμήμα από το πρώτο σετ τεσσάρων Impromptu του συνθέτη. Ακολούθως, η καλλιτέχνιδα θα καλέσει στη σκηνή τον δεκάχρονο Ορφέα Τρίσταν Κερ, με τον οποίο θα ερμηνεύσουν το περίφημο Στρατιωτικό εμβατήριο σε Ρε μείζονα του συνθέτη για τέσσερα χέρια.
Συνέχεια στο πρόγραμμα έχει το εξαιρετικό έργο «1. X. 1905 Από τον δρόμο» του Τσέχου συνθέτη Λέος Γιάνατσεκ (Leoš Janáček), το οποίο συχνά αναφέρεται ως σονάτα. Το έργο είναι εμπνευσμένο από τον θάνατο ενός 20χρονου μαθητευόμενου ξυλουργού, του Φράντισεκ Πάβλικ (František Pavlík), ο οποίος επήλθε ως αποτέλεσμα της διάλυσης από την αστυνομία και τον στρατό μιας συγκέντρωσης που υποστήριζε το αίτημα του τσεχικού πληθυσμού του Μπρνο για την ίδρυση ενός τσεχικού πανεπιστημίου στη δίγλωσση πόλη.
Η κ. Μαυρομουστάκη ολοκληρώνει το ρεσιτάλ της με τη μεγαλοπρεπή Kreisleriana του Ρόμπερτ Σούμαν, η κύρια λογοτεχνική έμπνευση του οποίου ήταν τα γραπτά του Ζαν Πάολ (Jean Paul, 1763-1825) και του Ε.Τ.Α. Χόφμαν (1776-1822), όπου η πραγματικότητα και η φαντασία, το πεζό και το παράλογο, συχνά συμπίπτουν. Η Kreisleriana περιλαμβάνει μια διαστρωμάτωση μυθοπλασίας και αυτοβιογραφίας, ενώ ο τίτλος παραπέμπει στην καλλιτεχνική συγγένεια του Σούμαν με τον χαρακτήρα του Γιοχάνες Κράισλερ, ενός φανταστικού πιανίστα που ως alter ego του Ε. Τ. Α. Χόφμαν εμφανίζεται σε περισσότερα του ενός έργα του, και ο οποίος, ειδικά στην αντίληψη του Σούμαν, αντιπροσωπεύει τον ιδανικό ρομαντικό συνθέτη.